Diploma Sains Uitm

by - Saturday, March 28, 2020


source: pinterest

assalamualaikum peps, saya doakan semua sihat and sentiasa amalkan social distance okay? again, zaatira memang sentiasa busy dalam erti kata lain lupa dia ada blog. alang alang dapat cuti terlebih ni barula nak bukak. i'm so sorry to unknown? i'm not sure nama awak apa and i'm not sure unknown dengan this one girl personally email me about this. refer back to my old post diploma sains post ni ditulis masa semester 2. masa ni pun tak nampak hala tuju HAHAHAHAHAHAHA. orait saya jawab dulu soalan unknown after that saya cerita apa apa jela for future references.

1. 

first of all, saya bukan fully uitm pun :) saya belajar dekat kptm kota bharu kelantan under program kolej bersekutu uitm. maksudnya subject, jadual akademik semua follow uitm taaaaaapi yuran saya ikut kptm which is mahal ;') kptm ni ipts walaubagaimanapun saya apply mara. quite okaay jugak sebab mara tak ada bunga macam ptptn and bila nak bayar balik boleh minta pengurangan based on result. alhamdulillah total loan saya around 36k+ tapi lepas mintak pengurangan kena bayar balik around 7k je. untuk program macam ni under kptm rasanya dah tak ada sebab junir bawah saya je last. zaman tu mara ada problem sikit. 

kenapa tak masuk uitm direct je? 



saya dapat uitm tapi bukan course ni. saya dapat diploma sains komputer dekat uitm raub. memula memang nak pergi je tapi ayah macam tak kasi sebab dia takut tak boleh bawak and so on. lagipun dulu bercita cita nak jadi marine biologist /angan tinggal angan :')/ okay fyi untuk bakal yang menerima result upu especially uitm. once korang tekan terima tawaran korang tak boleh simply simply tukar course. uitm complicated geng :') boleh je tekan tak terima pastu tekan rayuan tapi kira lambat la. saya nak cepat. nak jadi first intake thats why ambik je kptm.  

yang ni based on adik sendiri yang also diploma sains jugak sekarang. diplama sains ada dekat jengka pahang, samarahan and tapah. jangan risau la kalau awak duduk semenanjung takut kena campak kat samarahan. uitm dia ikut sistem alamat rumah. kalau awak duduk area pantai timur bigger chance masuk uitm jengka.

2.


diploma sains ni under fakulti sains gunaan so apa apa course yang ada dalam FSG (shortform) boleh apply. boleh google degree in fsg uitm. lagi satu dia juga bergantung dengan major apa awak ambik. macam saya pernah cerita kat original post, masa semester 4 korang diberi pilihan untuk pilih aliran apa. ada fizik dengan biology. macam saya sendiri ambik aliran fizik and currently degree in mechanical engineering under uitm jugak. macam kawan saya yang ambik aliran biology, currently in degree in dentistry. diploma sains ni sama je macam matrik tapi skop awak mostly sains. agak payah kalau nak tertiba nak terjun pergi tourism ke architecture.

berbalik kepada soalan awak boleh ke jadi cikgu? i'm not sure about that buuuuut kawan saya sekarang ada je ambik degree science education (physics). saya tak sure dari degree dia ambik tu terus layak jadi cikgu terus or he still need to go maktab or what. 

3.



excited? HAHAHAHAHA sebab first time duduk betul betul jauh dari family. saya duduk pahang and belajar dekat kelantan yang kalau naik bas pun almost 9 hours :') yang excited ni masa dapat bilik pe semua tu taaaapi bila first day yang kena pergi fakulti tu halaaaamak tak seronok :') tbh i hate orientation. tak suka la weih senior duk layan kita yang junior ni macam budak sekolah main all those activities yang sebijik budak sekolah. ye i kind of person cam boring sikit but yea i prefer first day tu dia ajak pusing satu kolej ke kenal blok ke? cerita la apa yang bermanfaat sikit ke instead of abang abang fasi acah test market/roll eye/

dah habis sengsara seminggu orientasi or mostly orang kenal mds barula first day kelas. pembelajaran masa diploma dengan waktu kelas memang berbeza sebab kita tak stick in one class. kita akan sentiasa tukar kelas ikut subject and kena pandai urus masa sendiri dah tahu kelas pagi, bangun awal bersiap awal sampai kelas awal. yang saaaaangat saaaaaangat penting pandai pilih kawan. kita boleh kawan dengan semua orang tapi yang untuk yang kita bebetul rapat tu cari yang boleh bawak kita berjaya. kena ingat zaman diploma adalah zaman peralihan antara sekolah dengan university. banyak sangat jumpat kawan sendiri culture shock balik lewat malam. pe semua tu. please take care of yourself okay? tak salah have fun tapi beringat tau. 

pesanan seorang yang dah graduated from diploma sains like 3 years ago....




diploma memang leisure but still kena push our self untuk sentiasa study barula dapat result oseem nanti mana tahu dapat rezeki jadi dentistry ke. 3 semester awal tu saya berani jamin hanya sorang je yang berbetul dari awal sampai dia grad dapat buat degree dia nak yang lain semua berubah masa semester. contohnya saya sendiri. jauh tau lari dari marine biologist ke mechanical engineering. takpeela saya niat saya nak belajar and after setel degree nak kerja bagi duit kat mak ayah. diploma sains ni tak lama pun 2 tahun setengah. kalau awak sambung degree under fsg jugak degree awak jadi 3 tahun so total belajar 5 tahun setengah. sambung degree under fakulti yang sama dengan diploma awak sangat untung sebab boleh pendekan masa degree.

apa apa pun pilihan awak saya doakan all the best! kalau rasa nak tanya soalan personal boleh reach me out dekat twitter @tirawho twitter saya ada 24/7 compare blog AHAHAHAHAHAHA. 


You May Also Like

4 comments

  1. Rindu pulak zaman diploma dulu... betul.. kat mana-mana pun kita belajar, kita kene pandai jaga diri terutama yang jauh dari keluarga :)

    ReplyDelete
  2. rindu zaman belajar :D may ALLAH ease everything for you :)

    ReplyDelete
  3. moga dimudahkan urusan^^.. saya singgah and follow your blog..
    https://haziqahadevin.blogspot.com/

    ReplyDelete